LF 107 Luňák – zálet
Po takmer 6 mesačnej stavbe s prestávkami konečne prišiel deň D. Luňáka by som rád zobral na akciu Podzimní Raná, ale bez záletu by to bolo riziko precestovať 400km. O vlekárov je vždy núdza a tak zhodou náhod sa mi vyskytla možnosť zalietať Luňáka na akcii Odry v Hranicích.
Prvý vlek prebehol štandartne kľudne a vypínal som sa zhruba v 300m aby som mohol trimovať. A veru bolo treba tlačiť. Po vytrimovaní let prebiehal kľudne a skúšal som pádovku, reakcie na všetky možné plné výchylky, doladil som klapky a mix výškovky do klapiek a po pár minútach som pristál. Po úspešnom prvom lete a pár gratuláciach sme to všetko zapili po jednom malom kalíšku jabĺčkovice. Doložil som do nosa asi 250g olova a šup na druhý let. Ukázalo sa ale že problém asi nebude v ťažisku, ale aj v príliš veľkom uhle nastavenia krídla. Luňák pri normálnych rýchlostiach letí rovno, ale pri vysokých (potrebných na akrobaciu) začne stúpať. Zmena uhlu pridvihnutím nábežky VOP bude ale až domáca úloha. Druhý let som si už viac vychutnával a tak v treťom som mohol vyskúšať aj dajakú tú kostrbatú akrobaciu. Viac menej som ale stále skúšal reakcie modelu. Pravdepodobne bude treba ešte model naložiť aspoň kilo, dve do ťažiska aby získal väčšiu dynamiku. Letová hmotnosť je teraz 11450g a plošné zaťaženie 69g/dm2, čo nie je pre model v mierke 1:2,8 veľa.
Vo 4,5 a 6 lete som viac menej skúšal let v termike, kde som skúšal „zaklapkovať“ krídlo. Pri vysunutí vztlakových klapiek asi do 6° sa model tváril najviac vo svojej koži a dlho si dokázal držať výšku a občas ju aj získať. Pri každom pristávaní som skúšal reakcie na brzdy a mix Butterfly.
Prvá letová hodina ukázala, že Luňák je nezáludný, nechá si aj pri malých rýchlostiach šiahať do riadenia a dúfam, že po doladení sa časom naučíme dajakú tú akrobaciu.
Zatiaľ som s modelom veľmi spokojný a dúfam, že tak zostane ešte na veľa rokov.
ahoj, je to krásný stroj – možná jsi mě nepostřehl ale byl jsem asi 15min na Dobříši když jsi byl ve vzduchu. Přišlo mi že se Luňák tak nějak hrne vzduchem – možná klidně dovážit, možná létat víc na kvaltu. Můj malý Luňák, když letí pomalu tak se divně hrne. Možná se nebát a létat víc na kvaltu, můj pak méně opadá. Je to takové divné, ale už jsem si na to zvykl těším se až ho uvidím na Rané.
No ak som bol vo vzduchu, tak som ťa určite neregistroval. Treba nabudúce kopnúť do nohy.
Je stále v štádiu záletu a dovažovať ešte budem. Teraz som menil uhol nastavenia na +0,5°.
Chcem si dať vyrobiť aj oceľovú spojku miesto uhlíkovej, lebo proti silnému vetru to moc neletí.
Vzduch tam hrnuli aj vlecne. Lietalo sa v rotore. Nad 300m vysky to uz ale bolo dobre a aj rychlost bola dobra. V jednom lete som mal asi minutovy stupak kde maximum bolo 5,8m/s a v 600 m som vysunul brzdy a potom aj butterfly. Asi 2 minuty som sklesaval do 400m a po „odbrzdeni“ som bol za par sekund v 550m. Opat brzdy do 300m a potom som sa uz nechytil. Pod 300m to nenosilo pod 200m to uz bola loteria v rotore.
Gratulujem ku stavbe, pekne to lieta, si borec…
Ešte to treba doladiť a možno to bude „dobre“. Uhol nastavenia som už zmenil z +1,5° zmenil na +0,5°tak uvidím pri ďalších letoch.
A borec? To snáď nééé. Poznám veľa lepších.
parada, hlavne ze je celyy. Nech to lieta na „bomby“