Eta 8m – Juri
Projekt na budúcu sezónu… len ktorú?
Polomaketa nemeckého dvojsedadlového klzáka.
Mierka: 1:3,86
Rozpätie: 8m
Dĺžka: 2,5m
Hmotnosť: 10kg (vysnívaná)
V roku 2012 sa mi začala hlavou motať myšlienka že si postavím tento extrémne štíhly vetroň. Skoro rok som vymýšľal čo ako bude kým sa projekt vôbec dostal ku praktickej časti. Vzhľadom na to že profil u koreňa mal byť 14% čo pri hĺbke 215mm je u osemmetrového lietadla smiešnych 30mm profilovej výšky (v koreni!!) bolo rozhodnutie pre kompozitovú konstrukciu viac menej nevyhnutné, ako sa hovorí z núdze cnosť
So zvolenou profilážou a geometriou krídla som sa chcel ešte pre duševný pokoj poradiť s niekym kto do toho vidí viac než ja a tak som sa vybral 200km smerom na východ za kamarátom Marekom Konárskym s ktorým sme sa po dlhšej debate dopracovali k záveru že pri daných Reynoldsoch možno nebude 14%tný profil tým pravým orechovým. A tak aj napriek tomu, že centroplán na trupe a šablónky na profily krídel boli hotové dal som sa z trupu vyrezať nechcený profil a pán Náčelník rovnako musel drať frézu pri ďalších tridsiatich šablónkach z Dibondu. Nové profily krídla boli nasledujúcich parametrov: HQ3,5/12 interpolovaný po hĺbkový skok na HQ3,0/12. V hĺbkovom skoku sa hĺbka krídla zväčší o 10mm pri zachovanej výške čiže v hĺbkovom skoku interpoluje na HQ3,0/11 odkiaľ ďalej interpoluje až na koniec krídla ktoré je poctené profilom HQ2,0/10. Krídlo je skrútené aj geometricky, od tiefsprungu (ako výrobca ety označuje hĺbkový skok) sa krídlo začína nakrúcať až na -3° na uchu. Marek namietal, že je to zbytočne moc ale radšej sa oberiem o nejaké to percento výkonu ako mať z toho nepredvídateľnú sviňu, môj názor je že dobrá ovládateľnosť často pomôže k lepším výkonom ako lietadlo naladené na maximálny výkon kde sa potom človek bojí dotknúť knipla, že čo sa stane…
Nová stavebná výška profilu činila teda uzasnych 26 milimetrov, z čoho padlo ďalšie rozhodnutie, že krídlo bude komplet z uhlíku, pásnice nosníka odvákuované forme rovnako ako aj spojky a plachty odlaminované vo forme zo 160g uhlíkovej tkaniny. Toto dosť zamávalo s mojou predstavou o budúcej hmotnosti ale pevnosť je prvoradá, ďalší klinček do rakvy plošnému zaťaženiu dal Laco keď ma ukecal aby som tam dal podvozok, pripúšťam osemmetrovka pristávajúca na brucho je prinajmenšom veľmi úsmevná A tak som s pomocou kolektívu Rajecko-Trenčianskych modelárov vytvoril odpružený duralový balast o hmotnosti bezmála trištvrte kila :-O.
Ako s prvou vecou som začal so stavbou trupu. Kamarát toho času znovu modelár Mr.Ľudvík Domanický mi sponzorsky obstaral výtlačok trupu jedna ku jednej podľa ktorého som si z 2cm hrubého styroduru vyrezal bokorysné a pôdorysné rebrá trupu až 30cm za centroplán ktore som potom zlepil k sebe do kríža a olištoval pásikmi styroduru podľa Zdeňka Kopečka ktorý ma týmto spôsobom stavby inšpiroval http://www.rckozmodrom.com/RCModely/dg1000_6m/01.jpg . Ďalej až po smerovku pokračuje trup ako kruh vyrezaný podľa šablón, doň bolo nutné zalaminovať po bokoch štyri pramene rovingu aby chvost držal tvar a nekrútil sa. Na konci je prilepená kýlovka smerovky znovu vyrezaná podľa šablón, celé to prebrúsené a pretmelené som dopratal k majstrovi Chupáňovi ktorý ako ako skúsený trupár úspešne viedol celý proces olaminovania, vystužovania tmelenia Lakovanie žiaľ moc nezvládol, ako skúsený vedúci mal predsa vedieť že to nemá dať do rúk mne :-D. Stano je ale zručný všeumelec a všetku paseku čo som narobil dal so šmirglom a turtle pastou pekne do richtiku 8-)
Keď bol už trup trupom začal som s výrobou nosníkou a spojok, na bukasovej doske som si vyrobil formičky ktoré som naseparoval diavou na parkety a do nich laminoval z uhlíkového rovingu 24k 1600tex, stredová spojka má v strede 16mm na výšku a 19mm na šírku je plná bez jadra a pevnosťou by mala naväzovať na nosník, vošlo sa do nej 200 prameňov rovingu. Pásnice majú výšku 3mm a sírku u koreňa mm, všetko je vákuované cez odsávaciu tkaninu aby sa odsal prebytočný epoxid. pásnice nosníka sú nalepené na styrodurovom jadre a celé to je v sklenej punčoche ktorá plní úlohu stojiny.
Začiatok stavby: október 2013
Stavba krídla:
Dejstvo tretie…:
Dejstvo štvrté…:
Dejstvo piate…:
Dejstvo šieste…:
Dejstvo posledné…:
– 27.01.2018 zálet sa blíži

https://www.elektromodely.sk/2018/01/eta/https://www.elektromodely.sk/wp-content/uploads/2014/10/IMG_20180130_155939-640x361.jpghttps://www.elektromodely.sk/wp-content/uploads/2014/10/IMG_20180130_155939-200x113.jpgNajnovšieStavba - Vetrone moderné "orchideje"Projekt na budúcu sezónu... len ktorú? Polomaketa nemeckého dvojsedadlového klzáka. Mierka: 1:3,86 Rozpätie: 8m Dĺžka: 2,5m Hmotnosť: 10kg (vysnívaná) V roku 2012 sa mi začala hlavou motať myšlienka že si postavím tento extrémne štíhly vetroň. Skoro rok som vymýšľal čo ako bude kým sa projekt vôbec dostal ku praktickej časti. Vzhľadom na to že...stanco stancekjuraj@gmail.comAuthorB A Č A B Ú K
Tá Corona tam čo robí?
To je Frsky.
Sorry, no lepšia čína…..pri tých 8m by to asi chcelo niečo iné
Prečo?
Lebo to má 8m a 10kg….
Bohus, keby som len nachvilu zapochyboval o spolahlivosti mojej supravy kupujem inu. Ja frsky pouzivam uz siedmy rok, lietam so vsetkym moznym a svojej aparature doverujem.
Nemam dovod preto, ze teraz mam osemmetrovy vetron 1/4 presedlavat na futabu alebo nieco ine. Este som za svoju eru ani nestretol niekoho kto by na hocaku 2,4 supravu spadol a to vratane aj tych najlacnejsich (vyjma spektrum kde su zname problemy)
Dúfam , že ti to spoľahlivo pofunguje a Laco spoľahlivo potiahne :)
Neboj. Bude to fungovať a bude to lietať.
Už sa teším n zálet.
Projekt na budúcu sezónu… len ktorú?
Tak Gernot planuje zalet jul 2016 :)
uz mu to letelo suhajovi
To se to stavi kdiz ho tatinek podrzi za ucho u vysilacky a maminka napece buchet pro frezare, laminovace, lakirniky…..
Video je kde?
Na fejse
Uz som nasiel, leti to jako cukrik. Hmotnost sa vosla teda do tych 45 ci to uz sa radsej nespomina ako u tej mojej?
Doporučujem dať aj tlmič na pérovanie.
Pekne ti tam ten podvozok pasuje…
snažím sa
Ahoj, máš ten podvozok uchytený aj z vrchu lebo keď tvrdšie pristaneš tak ho zatlačíš do vnútra.
Respektívne doraz pre pruženia tlmičov.
tlmice maju polovičný chod ako je výška vysunutého podvozku
Juri, podla mna, sirka steny tej vyuhlenej prepazky stacila aj 8mm. Mimo tej rozpery. Tam je sirka OK. Ale inak u mne dobry…
Chalani kamarát bol na takejto akcii v Nemecku. Tu su jeho fotky je to parada.https://drive.google.com/folderview?id=0B999w85DMyblZlVncUp5MHVkZGM&usp=sharing
Laco tam by sme na budúci rok mali ísť.
A čo by si tam chcel vidieť? Na akciách v Nemecku som bol 4x, z toho 3x som tam lietal. Nie je tam nič výnimočné. Čím väčšia akcia tým menej ma to ako diváka baví. A ako pilot si tam zalietaš 1 maximálne 2 lety za víkend. Radšej pôjdem za tie isté peniaze na 4 pohodové akcie v Čechách kde sa zabavím a zalietam si.
Sem by sme mali ísť https://www.youtube.com/watch?v=AsqPldh84IU&feature=share
Miloš, na budúci rok robím s čechmi akciu tu http://www.kralovastudna.com/ tam by si mal ísť.
dobre, poďme.
Aj ja s Libellov, keď príde budúci týždeň tak ju sem zavesím. Možno aj tento rok ak bude ešte teplo.
S vešaním to nebude také jednoduché. Nefunguje mi galéria na wordpresse a obrázky musím na web vkladať komplikovane cez FTP.
Tak to zavesím na Google Disk ale až budúci týždeň lebo je to ešte na ceste.
dohollé
Hurá, dnes prišla LIBELLA: https://drive.google.com/folderview?id=0B999w85DMyblUWxTakRIN0hmZm8&usp=sharing
Tu hmotnosť modelu po rozbalení.
Trup -1792g,Krídla-4800g,Vyškovka-300g,kabínka-385g,spojka-490g
prepážky-370g,podvozok-800g,spolu 9039g
Vyzerá to zaujímavo, som zvedavý aké to bude mať letové vlastnosti keď to má také úzke krídla.
Na jar letíš ?
Letime….
Makas na tom pekne
Z dlhej chvíle som si vystružlikal z balzy malu etu aby som mal lepšiu predstavu do čoho vlastne idem…tým to malo skončiť. Keby ma nehecovali bezo s macom že chcu letové video, tak som tam pridal samorezku na vyváženie a aby mali chalani radosť som im to zakĺzal
https://www.youtube.com/watch?v=WU9n000VZEw
To ťa musí baviť. Škoda, že malá má lepšie letové vlastnosti ako bude mať veľká.
Neviem síce ako si to myslel každopádne je to blbosť
vedecky overené predpovede
Ja radost mam :) ale co ty, klzavost odhadujem na 1:3 max
Optimisto
Mne je to putna,ja som to pôvodne ani hádzať neplánoval.
Laco, eta ked pojde na pristatie a niekto si nahodou prdne tak budem musieť robiť další okruh, alebo dva aby som nebol dlhý