Projekt na budúcu sezónu… len ktorú?

Polomaketa nemeckého dvojsedadlového klzáka.

Mierka: 1:3,86
Rozpätie: 8m
Dĺžka: 2,5m

Hmotnosť: 10kg (vysnívaná)

 

V roku 2012 sa mi začala hlavou motať myšlienka že si postavím tento extrémne štíhly vetroň.  Skoro rok som vymýšľal  čo ako bude kým sa projekt vôbec dostal ku praktickej časti. Vzhľadom na to že profil u koreňa mal byť 14% čo pri hĺbke 215mm je u osemmetrového lietadla smiešnych 30mm profilovej výšky (v koreni!!) bolo rozhodnutie pre kompozitovú konstrukciu  viac menej nevyhnutné, ako sa hovorí z núdze cnosť :-D

So zvolenou profilážou a geometriou krídla som sa chcel ešte pre duševný pokoj poradiť s niekym kto do toho vidí viac než ja a tak som sa vybral 200km smerom na východ za kamarátom Marekom Konárskym s ktorým sme sa po dlhšej debate dopracovali k záveru že pri daných Reynoldsoch možno nebude 14%tný profil tým pravým orechovým.  A tak aj napriek tomu, že centroplán na  trupe a šablónky na profily krídel boli hotové dal som sa z trupu vyrezať nechcený profil a pán Náčelník rovnako musel drať frézu pri ďalších tridsiatich šablónkach z Dibondu. Nové profily krídla boli nasledujúcich parametrov: HQ3,5/12 interpolovaný po hĺbkový skok na HQ3,0/12. V hĺbkovom skoku sa hĺbka krídla zväčší o 10mm pri zachovanej výške čiže v hĺbkovom skoku interpoluje na HQ3,0/11 odkiaľ ďalej interpoluje až na koniec krídla ktoré je poctené profilom HQ2,0/10.   Krídlo je skrútené aj geometricky, od tiefsprungu (ako výrobca ety označuje hĺbkový skok) sa krídlo začína nakrúcať až na -3° na uchu. Marek namietal, že je to zbytočne moc ale radšej sa oberiem o nejaké to percento výkonu ako mať z toho nepredvídateľnú sviňu, môj názor je že dobrá ovládateľnosť často pomôže k lepším výkonom ako lietadlo naladené na maximálny výkon kde sa potom človek bojí dotknúť knipla, že čo sa stane…

Nová stavebná výška profilu  činila teda uzasnych 26 milimetrov, z čoho padlo ďalšie rozhodnutie, že krídlo bude komplet z uhlíku, pásnice nosníka odvákuované forme rovnako ako aj spojky a plachty odlaminované vo forme zo 160g uhlíkovej tkaniny.  Toto dosť zamávalo s mojou predstavou o budúcej hmotnosti ale pevnosť je prvoradá, ďalší klinček do rakvy plošnému zaťaženiu dal Laco keď ma ukecal aby som tam dal podvozok, pripúšťam osemmetrovka pristávajúca na brucho je prinajmenšom veľmi úsmevná :-)    A tak som s pomocou kolektívu Rajecko-Trenčianskych modelárov vytvoril odpružený duralový balast o hmotnosti bezmála trištvrte kila :-O.

Ako s prvou vecou som začal so stavbou trupu. Kamarát toho času znovu modelár Mr.Ľudvík Domanický mi sponzorsky obstaral výtlačok trupu jedna ku jednej podľa ktorého som si z 2cm hrubého styroduru vyrezal bokorysné a pôdorysné rebrá trupu až 30cm za centroplán ktore som potom zlepil k sebe do kríža a olištoval pásikmi styroduru podľa Zdeňka Kopečka ktorý ma týmto spôsobom stavby inšpiroval http://www.rckozmodrom.com/RCModely/dg1000_6m/01.jpg . Ďalej až po smerovku pokračuje trup ako kruh vyrezaný podľa šablón, doň bolo nutné zalaminovať po bokoch štyri pramene rovingu aby chvost držal tvar a nekrútil sa. Na konci je prilepená kýlovka smerovky znovu vyrezaná podľa šablón, celé to prebrúsené a pretmelené som dopratal k majstrovi Chupáňovi ktorý ako ako skúsený trupár úspešne viedol celý proces olaminovania, vystužovania tmelenia Lakovanie žiaľ moc nezvládol, ako skúsený vedúci mal predsa vedieť že to nemá dať do rúk mne :-D. Stano je ale zručný všeumelec a všetku paseku čo som narobil dal so šmirglom a turtle pastou pekne do richtiku  8-)

Keď bol už trup trupom začal som s výrobou nosníkou a spojok, na bukasovej doske som si vyrobil formičky ktoré som naseparoval diavou na parkety a do nich laminoval z uhlíkového rovingu 24k 1600tex, stredová spojka má v strede 16mm na výšku a 19mm na šírku je plná bez jadra a pevnosťou by mala naväzovať na nosník, vošlo sa do nej 200 prameňov rovingu. Pásnice majú výšku 3mm a sírku u koreňa mm, všetko je vákuované cez odsávaciu tkaninu aby sa odsal prebytočný epoxid. pásnice nosníka sú nalepené na styrodurovom jadre a celé to je v sklenej punčoche ktorá plní úlohu stojiny.

Začiatok  stavby: október 2013

Stavba krídla:

Vytmelené kopyto zo styroduru Olepovanie reklamnou fóliou Olepené naseparované kopyto Výroba formy na kabínu základ kopyta kabíny Odlaminovaná škrupina trupu Nalepovanie smrekovej výztuhy okolo kokpitu Vystužujúci kríž z EPS Zrovnávanie trupu Chybička vloudilka opravená Stano brúsi… Vytmelený trup

Dejstvo tretie…:

Dejstvo štvrté…:

Dejstvo piate…:

Dejstvo šieste…:

Dejstvo posledné…:

– 27.01.2018 zálet sa blíži

https://www.elektromodely.sk/wp-content/uploads/2014/10/IMG_20180130_155939-640x361.jpghttps://www.elektromodely.sk/wp-content/uploads/2014/10/IMG_20180130_155939-200x113.jpgstancoNajnovšieStavba - Vetrone moderné "orchideje"Projekt na budúcu sezónu... len ktorú? Polomaketa nemeckého dvojsedadlového klzáka. Mierka: 1:3,86 Rozpätie: 8m Dĺžka: 2,5m Hmotnosť: 10kg (vysnívaná)   V roku 2012 sa mi začala hlavou motať myšlienka že si postavím tento extrémne štíhly vetroň.  Skoro rok som vymýšľal  čo ako bude kým sa projekt vôbec dostal ku praktickej časti. Vzhľadom na to že...Svahové lietanie