VP-1 Jánošík 1935
V roku 1935 Masarykova Letecká Liga po dohode s Ministerstvom verejných prác vypísala súťaž na konštrukciu vysokovýkonných vetroňov. Toto bolo impulzom uskutočniť sen konštruktéra Štefana Plešku a jeho kolegu Huberta Váhalu takýto vetroň skonštruovať a postaviť. Výpočty a prípravné práce trvali 3 mesiace. V súťaži sa umiestnili na 2. mieste. Stavebné výkresy trvali ďalšie 4 mesiace. Vetroň postavila firma Sodomka z Vysokého Mýta. Vetroň mal výborné letové vlastnosti, ale kvôli väčšej hmotnosti dosť veľkú klesavosť. Vetroň lietal na svahoch Straníka pri Žiline. Dĺžku mal 6,8m a rozpätie 16m
Zdroj: Gonzoaviation
Rozhodol som sa postaviť aj niečo slovenské a keďže výber nie je veľký, tak voľba bola jasná. Tak som včera (04.01.2014) začal kresliť podľa pár fotiek a trojpohľadového výkresu.
Model bude v mierke 1:3,2
Rozpätie: 500cm
Dĺžka: 212,5cm
Plocha krídla: 156dm2
Hmotnosť: do 9kg
Plošné zaťaženie: do 57g/dm2
Profil: HQ 2.5/12
Práce na pláne:
Predloha:
https://www.elektromodely.sk/2014/06/janosik/https://www.elektromodely.sk/wp-content/uploads/2014/01/Jánošík-2.jpghttps://www.elektromodely.sk/wp-content/uploads/2014/01/Jánošík-2-300x300.jpgVetrone - historické "drevené"V roku 1935 Masarykova Letecká Liga po dohode s Ministerstvom verejných prác vypísala súťaž na konštrukciu vysokovýkonných vetroňov. Toto bolo impulzom uskutočniť sen konštruktéra Štefana Plešku a jeho kolegu Huberta Váhalu takýto vetroň skonštruovať a postaviť. Výpočty a prípravné práce trvali 3 mesiace. V súťaži sa umiestnili na 2. mieste....LacoLaco Vašeklv@elektromodely.skAdministratorB A Č A B Ú K
Nerozmýšľal si o 6 metrovke ?
Nie. Sestmetrovka nevojde do auta. Pre mna je 5 metrovka ideal. Vlezie mi to do auta a aj vykony su dostacujuce.
Pekný je ten Jánošík.